woensdag 1 april - Reisverslag uit Gongcheng, China van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu woensdag 1 april - Reisverslag uit Gongcheng, China van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu

woensdag 1 april

Blijf op de hoogte en volg Sandra

02 April 2015 | China, Gongcheng

Vanmorgen naar de andere kant gelopen in het oude dorp; nu kwam ik bij de brug uit en daarover in het centrum; ongelooflijk hoeveel oude (of slecht onderhouden??) boel er is in China; van huizen tot inboedel tot de spullen die verkocht worden.
oude bijna vervallen huizen staan ook gewoon naast de wat luxere huizen; die ook al gauw verwaarloost lijken. en toch lijkt men volkomen tevreden en is iedereen vriendelijk. Het eten is prima evenals het fruit, Chinees snoep is niet echt mijn eerste keus en Chocolade is hier moeilijk te krijgen, wat heb ik genoten van de reep die ik van mijn kinderen meekreeg, helaas is die nu op; vanmorgen wat Chinese chocolade gekocht; tja.... nou ja niet snoepen of fruit eten is toch beter.
De Chinese taal is zoveel anders als onze taal, ik kan er echt niets uit halen, maar men blijft vriendelijk. Toen we gister stonden te wachten op de lift naar school begon een vrouw hele verhalen tegen ons te praten, Chloe vertelde dat de vrouw vroeg of we de weg kwijt waren en aanbood om met ons mee te lopen.
vandaag was het ook weer benauwd warm, maar ...dit is de eerste keer dat mijn wasgoed in 1 dag droog is; er is een wasmachine die ik af en toe gebruik, in het oude huis was het erg vochtig en duurde het ook buiten zeker 2 dagen om te drogen; hier heb ik de was nog niet buiten kunnen hangen; voor vandaag hing het aan de hekken van het trapportaal en duurde het drogen zeker 4 dagen. Ik slaap op de 5e etage (84 traptreden hoog gelukkig sjouwde Dominique mijn koffer omhoog toen we hier aankwamen) het kantoor op de 2e de woning van Mr. Monk; Lilly; Richard en Isabella op de derde en nog een slaapvertrek met de studieruimte (met internet, hoewel het op de kantoorruimte beter is) op de 4e etage; het is wennen zoveel traplopen, trappen zijn hier overal; het oude huis: de woning van Miss Kathy; de scholen (al is het op deze school niet zo erg hoog) en ook in de hostels kregen we onze kamers op hoge verdiepingen.
s'middags op school zaten er onderwijzers bij onze les; eerlijk gezegd voelde ik me daar niet eens zo ongemakkelijk onder; ook zij zijn vriendelijk en bescheiden (zeggen dat ze het ook belangrijk vinden om Engels goed uit te spreken) ach en wij doen gewoon ons best; kennen de kinderen en het niveau niet goed en zijn ook een beetje aan het zoeken (wij zijn zeker geen pro's) maar het ging leuk en de kinderen waren erg enthousiast.
De ballonnen van Harry zijn een succes; we gebruiken ze voor van alles in de lessen en de leerlingen vinden het enig.
Vanmiddag hadden we groep 3 (waarvoor we gewaarschuwd waren) en het waren gewoon schatjes, ondanks dat we het iets te moeilijk voor ze hadden gemaakt; en daarna groep 5 de les ging goed en de kinderen zijn enthousiast om ons te zien. (De kinderen van groep 3 jaagden de andere kinderen die ook allemaal nieuwsgierig zijn en "hello" roepen; weg om ons voor zichzelf te hebben) de onderwijzers praten allen Chinees met elkaar en met Chloe; maar dan denk ik aan wat Marem daarover zei: "nu is het onze taak om gewoon mooi en vriendelijk te zijn" ha ha nou ja het laatste lukt wel
Nu ik volop bezig ben met lessen voorbereiden en lessen geven denk ik dat de stukjes op mijn blog wat korter gaan worden (het is niet echt boeiend om over de les inhoud te vertellen; dat hou ik wel bij voor mezelf in een schriftje). of misschien typ ik niet meer dagelijks......maar misschien ook wel, want ik raak gewoon niet uitgekeken hier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

moeder van een dochter van 25 jaar; een zoon van 23 jaar en een zoon van 21 jaar. activiteitenbegeleidster bij zorgcentrum De Marke in Bergen (N-H)

Actief sinds 08 Maart 2015
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 9069

Voorgaande reizen:

14 Maart 2015 - 12 April 2015

Vrijwilligerswerk in China

Landen bezocht: