15 jaar geleden - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu 15 jaar geleden - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu

15 jaar geleden

Door: Sandra Schaaper

Blijf op de hoogte en volg Sandra

09 Maart 2015 | Nederland, Alkmaar

altijd was ik al geïnteresseerd in- en gefascineerd door China.
in 2000 heb ik het land doorgereisd met een een reisgezelschap en van alles bekeken:
de verboden stad; het plein van de Hemelse vrede; gefietst door Beijing; de tempel van de Hemelse vrede; het zomerpaleis (en daar op het Kunming meer gevaren) markten;
we maakten een Hutong tour door de oude stad (Beijing) waarbij we met een soort riksja een kleuterschooltje bezochten (daar kreeg ik de wens om ooit naar China terug te keren en daar iets voor/met de kinderen te gaan doen)
we woonden een Chinese thee ceremonie bij, ik deed zelfs mee aan een waaierdans en we aten bij een gastgezin.
Over de Chinese muur hebben we een trektocht gelopen;
we bezochten de Tibetaanse Lama tempel; het zomerpaleis; een Chinese Staats Opera; het Tijan Men Plein;
we overnachtten een nachtje in de nachttrein; bezochten Xi'an. met zijn oude moslimwijk; de Wilde gans pagode; een grote moskee en het Terra Cotta leger; leuke boerendorpjes waar ze toen nog bijna geen Westerlingen zagen en wij meer de bezichtiging waren; de tempel van de Jaden Boeddha; The Oriëntal Pearl radio en TV toren (468m hoog, prachtig uitzicht over Shanghai.
Shanghai; de Yuyuan tuinen; met de gatensteen; een theehuis; Chinees gebbqed; toen met het vliegtuig naar Tunxi de "gele bergen beklommen" (met de love chain vol hangsloten; een prachtige zonsopkomst; het stenen woud gezien; een boottocht op het Erhaimeer gemaakt (waar albatrossen vis vingen voor de vissers en we bij een leuk vissersdorpje aanlegden) in Dali bezochten we de drie pagodes; we zagen kalkovens; en Lijang met mooi park; waterrad en uitzicht;
bergvolkeren; zaten in de kabelbaan tot ruim halverwege de 5500m. hoge Yulongxue Shan; keken naar de Snow mountains; reden op een Yak; zagen een muziekvoorzieningen van de Naxi's, genoten van de Juangshe Rivier; en the Tiger Leaping Gorge; mooie fresco's in het Song Zang Li klooster; Napa Sea en zijn bevolking; Tibetaanse monniken en families; (waar we Yak drank dronken) .
Toen vlogen we naar Kunming en bezochten de drakenpoort.