dinsdag 7 april (weer geen kort stukje) - Reisverslag uit Gongchen, China van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu dinsdag 7 april (weer geen kort stukje) - Reisverslag uit Gongchen, China van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu

dinsdag 7 april (weer geen kort stukje)

Blijf op de hoogte en volg Sandra

07 April 2015 | China, Gongchen

Gister was het al een stuk koeler als de vorige dagen, wat ik niet erg vond; het was evengoed aangenaam, en beter om te fietsen als met de hitte. vandaag is het weer helemaal om; een onaangenaam stuk kouder en het regent.
Vanwege het weer en de voorbereiding van de lessen maar een heel klein stukje gelopen, en vanmiddag les gegeven aan klas 6 en 4, dat ging goed, zo leuk om die gretige toetjes te zien als ze me zien zijn ze al enthousiast, het is goed dat Chloe erbij is, als er een erg verlegen is en niet zo erg goed Engels durft te praten smelt ik en wil ik het voorzeggen, Chloe houdt me daarbij een beetje tegen. we deden o.a. een raadspel; een woord op het bord; een leerling die met de rug naar het bord staat en het niet ziet; de klas beeld het woord uit, en de leerling raad het (Engelse) woord. De onderwijzer deed ook heel leuk mee, niet alle onderwijzers blijven erbij, maar deze gaf aan ook graag van ons te willen leren (maakt me wel verlegen; maar hij geeft me geen opgelaten gevoel; hij doet ook leuk mee en is erg aardig) als een andere onderwijzer ons terug brengt wil hij graag dat ik voorin zit; dat geeft me een ongemakkelijk gevoel (geen van de passagiers kan of durft Engels te praten behalve het altijd vriendelijke "hello" en "Goodbye", ze keuvelen wat af in het Chinees; net als in het huis; dat went.
het verkeer is hier ongelooflijk; er wordt voortdurend getoeterd en alles rijd door elkaar heen maar ik heb nog geen ongeluk gezien. als ze de bocht om moeten snijden ze gewoon af, voorsorteren is geen Chinees woord denk ik, de scooters zijn vaak volgeladen met man; kind en vrouw. de bussen hebben geen maximum aantal passagiers (gewoon doordouwen), als ze willen inhalen kijken ze wel; maar toeteren en in bochten; voor heuvels/bergen op onoverzichtelijke plaatsen of als er tegenliggers zijn halen ze evengoed in; ieder gaat een beetje aan de kant en met drie naast/langs elkaar rijden is zeker geen uitzondering. De buschauffeurs houden alles goed in de gaten; als iemand net iets te laat komt wachten ze gewoon even; passagiers mogen ook op andere plaatsen uitstappen, zo zet de bus ons gewoon op een centrale plaats af waar we opgehaald kunnen worden door de onderwijzers. en ik zie ook geregeld dat ze stoppen om mensen in te laten stappen (vindt ik wel een leuk sociaal gebeuren)
De onderwijzeres die ons wel eens haalt heeft een hele oude auto; de onderwijzer een nieuwe en luxe auto, ze rijden nogal langzaam (hij denk ik omdat hij zuinig is op zijn auto) maar doen wel alles wat ik eerder noemde, de wegen zitten vol met kuilen en breuken, daar kun je vaak niet eens omheen; er rijden naast wat duurdere auto's veel "wrakken" op de weg; daar komen vaak hele verontrustende rookwolken uit.
het is overal stoffig; gisteravond waaide het en het stoof enorm, dan begin ik toch een beetje de malle stofkapjes die sommigen dragen te begrijpen.
gister had ik het er met Chloe en Way over dat ik de indruk had dat de meisjes wat meer initiatieven leken te tonen als de jongens; dat is dus niet zo volgens hen, dus dat heb ik fout ingeschat, wel zijn de vrouwen uiteraard geëmancipeerder als 15 jaar terug en zijn er nu ook wat meer echtscheidingen (wat volgens ons met elkaar in verband legt). veel vrouwen werken nog steeds wel heel hart op het land e.d. "zij staan hun mannetje". de winkels kennen geen sluitingstijden; hoe langer ze open zijn hoe meer ze kunnen verdienen, vandaar dat ze tot s'avonds laat open zijn.

  • 08 April 2015 - 22:29

    Kees Bijwaard:

    Hoi Sandra,
    Van de week hoorde ik in De Marke dat je te volgen bent op deze site 'waarbenjijnu' .
    Ik wist niet dat dat kon. Dus heb gisteren en vandaag een inhaalslag gemaakt en heb jouw verslagen gelezen.
    Wat heb je al ontzettend veel meegemaakt!! En dat les geven wat je doet, is ook een prachtige ervaring.
    Geniet er van Sandra. Dit is 'once in a lifetime'.
    问候 (groeten van) Kees Bijwaard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

moeder van een dochter van 25 jaar; een zoon van 23 jaar en een zoon van 21 jaar. activiteitenbegeleidster bij zorgcentrum De Marke in Bergen (N-H)

Actief sinds 08 Maart 2015
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 9085

Voorgaande reizen:

14 Maart 2015 - 12 April 2015

Vrijwilligerswerk in China

Landen bezocht: