woensdag 25 maart; (ik ben er weer) - Reisverslag uit Gongcheng, China van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu woensdag 25 maart; (ik ben er weer) - Reisverslag uit Gongcheng, China van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu

woensdag 25 maart; (ik ben er weer)

Blijf op de hoogte en volg Sandra

26 Maart 2015 | China, Gongcheng

Vanmorgen Chinese les gehad van siqi, samen met de Duitsers die hier al een paar maanden verblijven en les geven op high school.(ik heb meer geluisterd en geschreven)
zij hadden allen 5 woorden mbt reizen opgeschreven in Chinees en de Chinese karakters.
na het eten even alleen "mijn weg" gezocht en letterlijk en figuurlijk de brug over gegaan. een stuk gewandeld om te kijken of er nog meer is als stad; en ontdekt dat er vlakbij een brug is waarachter een leuk authentiek dorpje ligt; daar (om te verkennen) de hoofdweg gevolgd; zoveel vriendelijke mensen ik hielp een oudere vrouw op een helling met haar wagen; ze lachte tegen me en begon te praten; geen idee natuurlijk waarover maar leuk. Langs de kant zat een gezin, de man maakte een drinkgebaar ( mensen hier vinden het leuk om vreemden uit te nodigen) omdat ik het dorp een beetje wilde verkennen heb ik vriendelijk geweigerd er stond een oude vrouw met een baby, ze showde hem aan mij en toen ik tegen hem praatte begon hij (heel lief) te lachen, natuurlijk moest ik ook lachen en de vrouw vond het leuk dus die begon te praten en ook te lachen (beiden baby en "oma" zonder tanden, en zo pittig) een hond liep met me mee; gewoon volgzaam niet dreigend, eigenlijk komt niets hier dreigend op me over. De inwoners kijken wel, maar meer uit nieuwsgierigheid. Veel Jongeren in China zeggen "hello" sommige ouders stimuleren hun kind om dat te zeggen.
Het dorpje ligt tussen de bergen; heeft landbouw en zo te ruiken varkens en pluimvee, een kleine rijstplantage, ook een kindergarten (later nagevraagd).
Ik ben blij dat ik dit gevonden heb, nu weet ik zeker dat ik me niet hoef te vervelen hier, daar valt genoeg te ontdekken. En daar is het rustig, maar gemoedelijk.
De les die we daarna gaven op highschool verliep weer goed, we hebben nu 3 maal dezelfde les gegeven, het zijn toch verschillende klassen en ze vinden het leuk.
Toen we terug kwamen stond Marrim ons op te wachten, we gingen met vrienden van haar uit eten. Op de Chinese wijze; Een draaischijf waarop van alles gezet werd om te eten, lekker hoor. Wat ongemakkelijk omdat er veel Chinees gesproken werd, maar leerzaam; als er iets aangeboden wordt is het onbeleefd te weigeren; laat altijd een klein beetje rijst in de kom anders willen ze je meer geven. Rijst eet je als laatste (om eventueel de smaak te neutraliseren en te vullen) eten doe je in het kommetje.
De botjes of andere resten leg je op het bord (na het afkluiven)
Dus het was weer een fijne, interessante en leerzame dag.
Niet dat ik nog honger heb, maar straks gaan we naar een bbq-plaats, gewoon om dat ook is mee te maken. (ik heb varkenspik proberen te eten, erg taai en niet gelukt; ook slang; dat was best lekker ha ha maar de maiskolf was nog het lekkerste)

  • 26 Maart 2015 - 13:03

    Leni Van Breugel:

    Ha Sandra,
    Ik lees met heel veel belangstelling je reisverslagen.
    Wat een ervaring. Ik blijf je volgen tot de laatste dag.
    Nog een paar fijne weken.
    Liefs Leni en Jan

  • 26 Maart 2015 - 17:49

    Truus:

    san ik ben blij dat het zo leuk gaat hier is alles ok hartelijke groeten je vader en je moeder en ook van meneer visser tot ziens

    p.s. Doen ze in china aan pasen ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

moeder van een dochter van 25 jaar; een zoon van 23 jaar en een zoon van 21 jaar. activiteitenbegeleidster bij zorgcentrum De Marke in Bergen (N-H)

Actief sinds 08 Maart 2015
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 9078

Voorgaande reizen:

14 Maart 2015 - 12 April 2015

Vrijwilligerswerk in China

Landen bezocht: