maandag 22 maart - Reisverslag uit Gongcheng, China van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu maandag 22 maart - Reisverslag uit Gongcheng, China van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu

maandag 22 maart

Blijf op de hoogte en volg Sandra

24 Maart 2015 | China, Gongcheng

mijn blog op internet zetten lukt hier (nog?) niet zo goed; dus er zal af en toe vertraging zijn, jammer want het liefste hou ik het dagelijks bij, maar ja; ik ben in China!!
gisteravond met Marrim gepraat; zij heeft hier anderhalf jaar les gegeven.
in Duitsland krijgen ze een beurs om een jaar in het buitenland te werken; eigenlijk was China niet haar eerste keuze, maar nu is ze er gek op. ze was in september al klaar maar kwam nu voor drie weken terug.
ik gaf aan dat ik niet goed zie of er hier ergens behoefte aan is op de scholen; Marrim zei dat wij (Westerlingen) het communisme wel eens makkelijk veroordelen maar dat het onderwijssysteem en gezondheidszorg hier juist goed geregeld zijn; in de klaslokalen is alles wat nodig is; ook een computer met een grote projector, naast het schoolbord. de klaslokalen zijn wat voller en kleiner als wij gewend zijn, maar hebben alles. en de mensen worden hier niet voor niets zo oud.
voor hygiene; sanitair en inrichting zijn hier andere normen, maar het werkt voor de inwoners. tot nu toe merk ik best wel dat ik bevooroordeeld was over de "armoede" hier. de kinderen zijn vaak kleine prinsjes en prinsesjes door het 1 kind systeem, en worden door de gehele fam. verwend. nu mogen een stel dat beiden enigste kind zijn twee kinderen. kinderen wiens ouders er niet zijn worden door familieleden verzorgt.
vanmorgen de les voor vanmiddag voorbereid; we gaan het hebben over reizen.
lekker relaxed zitten typen; praten e.d.
vanmorgen voor het eerst in dit huis een douche genomen boven het toilet (gat in de grond; waar je boven moet hurken) ik moet toegeven dat ik tegen beiden wat opzag, maar het valt best mee, en hoort er ook bij als ik de cultuur wil leren kennen.
gelukkig zijn Isabella (de organisator van Greenway)en mr. Monk en zijn vrouw Lilly en Richard (hun zoon) mee naar hier; ze zijn erg gastvrij en toegankelijk. hun hond Toto is ook mee; een deugniet, maar alles met elkaar voelt het toch een beetje vertrouwd.
vanmiddag weer les gegeven op de highschool; de leerlingen blijven hier van zondagavond of maandag morgen vroeg tot zaterdag, ze gaan naar school van 7.00 tot 22.00 uur (daar zitten gelukkig ook sport lessen tussen anders houdt niemand het vol)
Elaine en ik hadden nu onze les goed voorbereid en ook met Marrim besproken (over reizen naar andere landen) en het ging leuk, de meeste jongeren deden aardig mee. en we hebben nu allemaal Engelstalige briefjes met waar zij heen zouden willen reizen; waarom en wat ze daar willen zien/doen. na de lessen nog heel even met de Duitsers gepraat die hier ook lesgeven, zij gaven ook aan dat het vooral in het begin best moeilijk is omdat je niet weet wat je van de leerlingen kan verwachten. straks gaan we een film met elkaar kijken; gezellig weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

moeder van een dochter van 25 jaar; een zoon van 23 jaar en een zoon van 21 jaar. activiteitenbegeleidster bij zorgcentrum De Marke in Bergen (N-H)

Actief sinds 08 Maart 2015
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 9097

Voorgaande reizen:

14 Maart 2015 - 12 April 2015

Vrijwilligerswerk in China

Landen bezocht: