donderdag 2 april - Reisverslag uit Gongcheng, China van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu donderdag 2 april - Reisverslag uit Gongcheng, China van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu

donderdag 2 april

Blijf op de hoogte en volg Sandra

02 April 2015 | China, Gongcheng

Het was te verwachten met de warmte.... we hebben last van muggen en slecht geslapen door die beesten en de warmte. Bij ontbijt hadden we ook aardappels en ze waren verrast dat ik ze niet nam; ik gaf aan dat ik die thuis ook kan eten, en nu geniet van het Chinese eten, met de oil tea; Chloe vindt het niet lekker, ik ga het steeds meer waarderen. Na het ontbijt met Chloe de lessen voor vandaag voorbereid; Chloe gaf gister snoepjes aan 3 of 4 kinderen die hun best deden, ik vond dat eerst wat ongemakkelijk toen we het voor bespraken; wil niet overkomen als een rijke westerling en dacht dat snoep niet zo goed is, maar het is echt luxe voor ze
Chloe wilde het graag; de onderwijzeres vond het leuk en tja het stimuleert de kinderen ook wel (net als de ballonnen) dus vandaag geven we alle kinderen een klein snoepje na de les. uiteindelijk zijn het maar twee klassen per dag en verblijven we er totaal 2 weken; dan kunnen we de lessen toch aantrekkelijk en stimulerend maken. de scholen hebben een strikt les programma, wij passen onze lessen daarop aan (dus op de lesjes uit de boekjes) en dat is nog een pittige opgave. we geven klas 3 t.m. 6 les, verdeeld over 4 dagen: afgelopen maandag kennis gemaakt; a.s. maandag is hier een vrije dag (net als in Holland maar daar vanwege Pasen) hier ook ivm het Tjing Min festival (of zo; ik hoor vrijdagavond 18.00 uur in een cultuurles nog wat het inhoud)
na het voorbereiden een wandelingetje gemaakt, lekker langs de rivier, waar nog een beetje frisse lucht en wind is; ik zag een soort salamander die ook op een slang leek en griezelig snel was. er staan stokken met een stukje rood plastic op omgeploegde grond; ik vroeg aan Chloe of dat soms een plek was waar iets begraven is oid maar zij weet het ook niet net als, rode "pukkeltje" op bomen en rotsen; als een soort zwam of zo; en een onbekende boom met pluisachtige vruchten (lijkt een beetje op katoen) ik heb er foto's van gemaakt maar zal moeten wachten tot ik iemand vindt die het weet.
May zei (voordat ze naar Fengyan ging) dat ik goed in observeren ben, ze heeft gelijk.
Nog even lekker met Chris gechat; die was standby op het booreiland, vandaar dat hij wakker was.
toen lunch en naar school, de kinderen zijn helemaal enthousiast als ze ons zien.
vandaag klas 5 en 6; 5 ging aardig, 6 was geen succes ha ha Chloe laat mij alles doen en wil alleen assisteren, daar had Marem al voor gewaarschuwd, ach daar kan ik eigenlijk wel om lachen. met mijn voorbereiding helpt ze wel, maar de klas voelde zich iets te oud voor het ballonnen spel dat ik had bedacht (met Engelse zinnen om gevoelens uit te duiden die ze toch niet allemaal goed begrepen). we voelden ons er niet echt comfortabel onder maar hun onderwijzeres zei dat het de hoogste klas is; ze veel moeten leren en daardoor wat vermoeid zijn, nou ja de volgende twee lessen komen we ook wel weer door volgende week. en dan gaat de les ook niet over ruimtevaart gelukkig. het zweet druppelt alweer aardig; het is benauwd; onvoorstelbaar dat er in Noord Holland een flinke storm was.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

moeder van een dochter van 25 jaar; een zoon van 23 jaar en een zoon van 21 jaar. activiteitenbegeleidster bij zorgcentrum De Marke in Bergen (N-H)

Actief sinds 08 Maart 2015
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 9082

Voorgaande reizen:

14 Maart 2015 - 12 April 2015

Vrijwilligerswerk in China

Landen bezocht: