zaterdag 4 april - Reisverslag uit Gongcheng, China van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu zaterdag 4 april - Reisverslag uit Gongcheng, China van Sandra Schaaper - WaarBenJij.nu

zaterdag 4 april

Blijf op de hoogte en volg Sandra

06 April 2015 | China, Gongcheng

Na het ontbijt kwamen de Franse Isabella en Way terug; fijn om Isabella nog even te zien voor ze vertrok; haar drie weken zitten erop; ze heeft nog meer Chinees leren spreken en van de cultuur geleerd, ik heb bewondering voor haar inzet en passie.
Mr. Mong bracht May; Chloe en mij naar de trein; we hadden gehoopt om 10.10 te kunnen vertrekken naar Guilin, maar waren helaas net te laat we moesten nog tickets halen; dit is met paspoortcontrole en bij de ingang van het treinstation is een controle met lopende band en scanners net als bij de douane; eerst nog wat buiten gewandeld, maar er was niet veel te doen en het was warm dus gingen we in de wachtruimte (na de check) waar airco is. Een van de Duitse meisjes nam met haar ouders dezelfde trein dus was het evengoed gezellig om tot 12 uur te wachten. Way was verbaast om de moeder te zien breien; dacht dat alleen Chinezen dat doen.
ik was verbaast over de luxe trein; 15 jaar geleden was dat heel anders; May zei dat het kwam omdat dit de snelheidstrein is; er waren slaapcoupe's, omdat het maar een half uur rijden was zaten we op de onderste bedden; het toilet (die ik niet durfde te bezoeken omdat dat 15 jaar terug echt vreselijk was) verbaasde me er waren zelf keurige wasbakjes, er is veel veranderd in 15 jaar. De trein reed helaas door vele tunnels (uit rotsen) maar als dat niet het geval was was het uitzicht prachtig.
In Guilin weer met een bus; daar kwam een jongen die het vreselijk benauwd had; ik gaf hem water; dat had hij echt nodig hij was heel dankbaar.
Na de Guilin noedels namen we een busje naar Daqu; een oud stadje.
Alles was daar nog als vroeger; ik kocht er wat kleine leuke dingetjes en wierook (de winkel had een hele mooie ijzeren theepot met een draak erop, die veel te zwaar was en ook nog eens te duur; en prachtig houtsnijwerk) ik brandde wierook in de tempel die versiert was met draken en heb er weer veel foto's gemaakt, ook prachtige karakteristieke inwoners gezien (en gegroet) maar geen foto's van gemaakt; dat vindt ik nogal onbeleefd. Way is geïnteresseerd in het oude China en sprak met diverse inwoners daar; vertaalde ook wat aan mij; reuze interessant!! we zagen een slot zoals die op mijn Chinese kast zitten, Chloe was verbaast dat ik wist hoe het werkt; zij niet.
leuk ook zo met deze echte Chinese meisjes op pad; Chloe is 22 een May is in de 30
May wist een hostel in Guilin waar we na het bezoek heen gingen (eerst terug met de bus) heerlijk wel iets duurder als de anderen (100 yuan) maar: lekkere bedden; een echt douchecelletje; een echt toilet; zelfs handdoeken en airco en met ons drieën op de kamer. De jongen bij de receptie spreekt zelfs goed verstaanbaar Engels (Engels met een Chinees accent vergt wel extra moeite om te verstaan) Even geïnstalleerd en gedoucht; toen op zoek naar eten. Chloe wilde graag vlees want ze vindt dat we dat veel te weinig krijgen bij Greenway (heb ik geen moeite mee) we gingen bbqen in een grote hal met heel veel eettentjes. ik zou het gewoon gourmetten noemen; zelf de vlees; vis; groente bereiden op een bakplaatje op tafel; het eten was niet echt super, maar dat heb ik dan ook weer geprobeerd; en voor het eerst weer cola gedronken. Daarna nog lekker gebabbeld en gelopen met elkaar; door de stad en de pagodes weer gezien (grappig; nu wist ik een keer de weg; we moesten er alle drie om lachen) en de omgeving; het was zo half 12 voor we in het hostel terug waren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

moeder van een dochter van 25 jaar; een zoon van 23 jaar en een zoon van 21 jaar. activiteitenbegeleidster bij zorgcentrum De Marke in Bergen (N-H)

Actief sinds 08 Maart 2015
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 9084

Voorgaande reizen:

14 Maart 2015 - 12 April 2015

Vrijwilligerswerk in China

Landen bezocht: